Leverans

Notera att du vissa fall kan få din order delad i flera leveranser. Anledningen är att vi ibland skickar enstaka produkter direkt från våra samarbetspartners.

Många beställningar hanteras på vårt distributionscenter i Göteborg inom två arbetsdagar beroende på betalningsgodkännande och tillgänglighet i lager. Vi arbetar måndag till fredag, exkluderat svenska helgdagar.

Vi använder DHL Frakt, Schenker, PostNord och UPS som våra transportörer. Valet av transportör och leveransservice beror på vilket land din beställning skickas till.

När din beställning skickas från lagret skickas det även en leveransbekräftelse till din e-postadress. Det kommer också att skickas ett ytterligare e-postmeddelande till dig från transporthanteringssystemet UNIFAUN med spårningsinformation om ditt paket.

Produkterna levereras antingen till ett paketutlämningsställe i närheten av den adress du angav när du beställde dina produkter eller till din dörr beroende av destination. Om transportören inte kan leverera ditt paket kommer det att returneras till vårt lager i Göteborg.

Viktigt: 
När du tar emot din leverans åligger det dig som kund att undersöka om paketet är skadat innan du signerar leveranssedeln. Upptäcks eventuella skador öppna då försiktigt förpackningen och kontrollera produkten. Det är då viktigt att detta noteras på utlämningsställets / fraktpartnerns transportsedel / avi. Om detta inte görs så kan det vara svårt att hävda att skadorna uppkommit under transport.

 

Leveranstid och transportörer

Sverige: 1 – 3 dagars leverans med DHL Freight.

Med leveranssätt DHL Service Point får du ditt paket levererat till ett utlämningsställe nära den adress som du angav när du la beställningen. Du meddelas via SMS eller brev-avi när din sändning kommit fram till utlämningsstället. Vissa större produkter eller de som är längre än 150 cm (tex större bord, stolar och heltäckningsmattor) kan inte levereras via DHL utlämningsställe, dessa sändningar kommer istället att levereras till din hemadress.

För mer information, kontakta ditt lokala DHL Fraktkontor eller besök: www.logistics.dhl

Övriga länder: 4– 7 dagars leverans med UPS Standard

Med leveranssätt UPS Pickup Point får du ditt paket levererat till ett utlämningsställe nära den adress som du angav när du la beställningen. Du meddelas via SMS eller brev-avi när din sändning kommit fram till utlämningsstället. Vissa större produkter eller de som är längre än 150 cm (t ex större bord, stolar och heltäckningsmattor) kan inte levereras via UPS Pickup Point utlämningsställe, dessa sändningar kommer istället att levereras till din hemadress.

Med leveranssätt UPS Home Delivery får du ditt paket levererat ända hem till din ytterdörr på vardagar. Du aviseras via SMS eller telefon och kan välja dag och tid för leveransen inom ett angivet leveransfönster. Det är viktigt att du uppger rätt telefonnummer när du lägger din beställning.

För mer information, kontakta ditt lokala UPS-kontor eller besök: www.ups.com
En leverans kan ibland försenas av tullmyndigheten i destinationslandet som ett slumpmässigt säkerhets- /inspektionsförfarande. Toniton kan inte påverka eller hållas ansvariga för detta.

Risk för förlust

Under transporten kommer Toniton att ansvara för beställningen tills den har nått dig. Risken för förlust överförs till dig som kund, så snart beställningen har levererats till dig.

Icke uthämtade paket

Toniton registrerar alltid IP-adress vid köp. I det avseende vi får tillbaka ett paket från en kund/mottagare som har refuserat paketet, förbehåller vi oss rätten att debitera kunden för alla kostnader som uppkommer samt adderar en hanteringskostnad på 250 SEK/ 250 NOK/ DKK 250/ 25 EUR/ 25 GBP. Pengarna dras av automatiskt från det belopp som betalats för beställningen. Är kostnaden för hanteringen högre än kundens ordervärde, kommer inga pengar att återbetalas till kunden. Om kunden har mer än två icke-uthämtade paket kommer kunden att blockeras från att handla på toniton.com 

Returer/ Återbetalning

Ångerrätt

Vi vill att du ska bli nöjd med de produkter du handlar på toniton.com. Därför ger vi dig 14 dagars ångerrätt från den dagen du mottar din order.

En kund som ingår Avtal som privatperson har rätt att återkalla Avtalet utan skäl enligt Lagen om Distansavtal och Avtal utanför affärslokaler (2005: 59). Avbeställningsrätten är inte gällande för kunder som ingår Avtalet i egenskap av företagare.

Samtliga varor i ordern ska vara levererade för att tidsfristen för Ångerrätten ska påbörjas. Sker leverans vid olika tillfällen börjar tidsfristen när sista delen av ordern är levererad.

Du som kund ska vid nyttjandet av Ångerrätten meddela Toniton inom 14 dagar från det att du har fått produkten/produkterna. Det gör du genom att följa instruktionerna i punkt 7.2-7.4 nedan.

Du kan också använda dig av konsumentverkets ångerblankett, länk här: Konsumentverkets ångerblankett


Instruktion för returer

För att returnera:

- Produkten/produkterna måste returneras väl förpackade i vårt originalemballage

- Notera att du som kund är ansvarig att packa returen så att den inte skadas under returtransporten.

- Du som kund ansvarar själv för alla kostnader gällande returfrakten. Observera att kostnaden för returfrakten sannolikt blir högre än den frakt du betalade för att få hem produkterna. Detta beror på att det är mycket dyrare att köpa en enstaka frakt än för de som upphandlar stora volymer.

- Vi rekommenderar att du bokar en spårbar försändelse då du som kund ansvarar för returen.

- Fyll i Returformuläret och placera det i paketet. Returformuläret ska finnas i ditt originalpaket.

- Behåll ditt kvitto som bevis tills du mottagit din återbetalning.

Utbyten

Vi har inte möjlighet att byta ut en produkt mot en annan. Däremot kan du alltid returnera produkten/produkterna enligt anvisningarna ovan och sedan placera en ny beställning. Vänligen notera att fraktkostnader inte återbetalas.

Återbetalning

Vid användning av ångerrätt eller vid reklamation som resulterat i beslut om återbetalning gäller följande: När produkten har ankommit till Toniton, kommer vi att återbetala dig inom 14 dagar. Om du returnerar färre produkter än vad den totala beställningen bestod av, kommer du endast att återbetalas för de produkter du har returnerat. Vi återbetalar dig genom samma betalningsalternativ som du använde vid beställningen.

Vid nyttjande av ångerrätten återbetalas inte dina fraktkostnader, utan summan för frakt regleras vid transaktionen för varan som sänts i retur. Notera dock att fraktkostnaden alltid återbetalas till fullo vid godkänd reklamation. Se prislista under Allmänna villkor – 6. Frakt & Leverans.

Om du har några frågor angående din återbetalning, vänligen kontakta oss genom: contact@toniton.com